28 september 2010

Domarsekreterare

I söndags var det Geysirs hösttävling som stod på schemat och en då som ofta är funktionär på tävlingarna fick ställa upp som domarsekreterare den här gången.
Det var väldigt många år sedan jag satt som domarsekreterare sist men det är inte svårt. Tycker att alla som tävlar ska prova på att sitta med nån gång, väldigt lärorikt måste jag säga. Även för oss som hållit på i så många år.
Det är intressant att se hur och vad domaren tittar på. Där var bland annat två fina hästar som i skritten enligt min åsikt var likvärdiga men det tyckte inte domaren. Efter en kort förklaring kunde jag lätt se skillnaden, inte stor men där fanns en skillnad.
Som sagt, intressant. Fick en liten hum om vad mina skulle kunna få för poäng på en tävling i dagsläget, åtminstone av domaren jag satt hos.

Satt också och pratade med några om detta med feta hästar. Då många andra också har problem med sina så kunde vi komma överens om att oavsett hur mycket man än rider sin häst så behöver den inte gå ner i vikt för det.
Går hästen och bara lullar runt i sin egen takt gör den inte av med mycket energi, så är det helt enkelt. Sen detta med foder som är också en viktig del i det hela. Bara för att man rider sin häst flera gånger i veckan betyder inte att den ska få mer att äta för det.
Allt handlar om hur man rider sin häst och fodra efter det, precis som oss människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar