26 november 2010

Stora projekt på gång

Snöovädret tog mig på sängen kan man milt säga. Allt som jag skulle ha gjort i stallet innan snön kom har jag inte hunnit med och nu är det nästan panik. Har lagt oerhört mycket tid på staketjobb senaste veckorna eftersom jag numera har en rymling som tycks inte känna av elen. Aradis har kommit på att om man har så mycket pannlugg och man kan man undvika elstöten, gäller bara att vara snabb med rumpan under bara. Hon går under eltråden hästskrället och det är inte bra, inte bra alls men vänta du bara...något kommer jag på.
I år tänker jag prova en foderlåda med galler till fria tillgången av hö. Detta ska tydligen vara bra enligt dom som provat. Det tar längre tid för hästarna att äta upp, bättre för matsmältningen och speciellt bra för glupska och feta hästar om jag förstått det rätt. Passar nog ypperligt mina glupska fyrbenta tunnor....hoppas åtminstone.
Lådan är en enkel fyrkantig låda och sen håller en kompis på att svetsa ihop ett galler med maskarna på ca 5*5 cm. Man fyller helt enkelt lådan med hö och lägger gallret ovanpå. Då gallret är tung av sig själv tynger den ner höet allt eftersom hästarna plockar. Det ska bli två sådan lådor så alla hästarna kan äta samtidigt tänkte jag. Nu är det bara att vänta på gallren och medan får hästarna nöja sig med vanliga hönät.
Det andra projektet är en uppvärmd vattenkar. Fick av en kompis en stor tunna som jag ska bygga en låda runt om, isolera med frigolit och installera en frostvakt inuti. Lyckas det så lyckas det annars får jag väl hitta på nått annat, bara jag slipper punga ut flera tusen på en termobar.

1 kommentar:

  1. Tror det är en bra idé om man inte har möjlighet att fodra 3-4 ggr/dag. De behöver alltid mindre mat än man tror :)/Tanja

    SvaraRadera